Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 29. tammikuuta 2013

Tarinallistamalla palvelun tarina näkyy, kuuluu, tuoksuu, maistuu ja tuntuu


Puhutaan palvelumuotoilusta (service design) ja elämyssuunnittelusta (experiencedesign). Tarinallistajana ajattelen, että lisäksi on olemassa myös palveluiden tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu (story design). Tarinallistaminen ja elämyssuunnittelu kuuluvat palvelumuotoilun sateenvarjon alle; tarinallistaminen on yksi elämyssuunnittelun menetelmä. Kun haluamme luoda elämyksellisiä palveluita, kannattaa hyödyntää tarinallistamista.


Tarinaidentiteetistä tarinapolulle

Tarinallistamisen kivijalkana ja punaisena lankana on yrityksen oma tarinaidentiteetti. Tarinaidentiteettiin määritellään tarinalähtöisen suunnittelun speksit: tarinallinen ydinviesti, syntytarina, hahmot, teemat ja lähtökohdat sille, miten tarina näkyy asiakkaan palvelukokemuksessa.  Tämän jälkeen voidaan suunnitella palveluita, joihin rakentuu asiakkaan tarinapolku – tarina, joka etenee dramaturgisen rakenteen mukaisesti.

Tarina ei ole vain tekstiä tai suullista tarinankerrontaa, vaan palvelut muotoillaan kertomaan tarinaa hyödyntämällä draamallisen tarinankerronnan (teatteri, elokuva ja televisio) käytänteitä. Draama on toimintaa, samalla tavoin myös asiakkaamme kokevat palvelun toiminnan kautta. Tarinallistamisessa voidaan hyödyntää kaikkia aisteja, tarinaa kerrotaan ja tunnelmaa luodaan vaikkapa värejä, valokuvia tai tarinaan soveltuvaa äänimaailmaa hyödyntämällä.


Tarinallista matkailuelämyksesi!

Matkailuelämyspalveluiden kokonaisvaltaisella tarinallistamisella voidaan luoda koskettavia, merkityksellisiä ja erottuvia elämyspalveluita. Parhaimmillaan rakennamme tarinan ehyeksi juoneksi, joka kuljettaa asiakasta tilanteesta toiseen niin, että hän itse kokee olevansa päähenkilö, aktiivinen toimija.



Matkailuyrityksen  palveluympäristö on ikään kuin teatterin näyttämö, jossa asiakkaiden tarinaelämykset toteutuvat.

Matkailuyritysten täytyy rohkaistua erottumaan ja tuotteistamaan palvelut kokonaisuudeksi – tarinan avulla. Jokaisen matkailuyrityksen sisimmässä on hehkuva timantti, joka täytyy tuoda esiin ja rakentaa palvelut sen ympärille. Ei tavoitella pikavoittoja tai matkita naapuria, vaan vahvistetaan sitä, mikä on aitoa, ainutlaatuista ja erilaista juuri oman yrityksen toiminnassa.

Matkailuelämyksissä paikallisuus, kulttuuriperintö ja historia ovat luonnollinen osa asiakkaan kokemusta. Tarinallistamalla tuo kokemus saadaan jalkautettua palveluun tehokkaalla ja tuottavalla tavalla.


Kirjoittaja on Anne Kalliomäki, yrittäjä ja tarinallistaja  - Tarinakone Oy on myös Haaga-Perho Partners edelläkävijyysverkoston jäsen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti